ISTIMEWA MINGGU INI JIMAT RM30 UNTUK ELKEN SPIRULINA 500 TABLETS

ISTIMEWA MINGGU INI JIMAT RM30 UNTUK ELKEN SPIRULINA 500 TABLETS
harga biasa RM171. Minggu ini hanya RM141. Untuk seorang pelanggan sahaja. Cepat!

Selling and Sharing. Sambil membeli-belah sambil kita bercerita, berkongsi pengalaman dan pengetahuan.

Wednesday, June 30, 2010

Apa alamat email anda? Best ni....


Semasa blog walking sana sini, terjumpa pula artikel ni. Best juga nak kongsi. Betul atau tidak tak tahulah....

RAHSIA DI SEBALIK EMAIL SESEORANG

Gunakan Nama Penuh

Sekiranya dia menggunakan nama alamat emelnya dengan nama penuhnya, contohnya nurhanis_alias@yahoo.com .Ia menggambarkan bahawa dia seorang yang penuh tanggungjawab dan tidak suka berahsia. Dia juga boleh dipercayai dan jujur dalam setiap perbuatannya.Tapi ingat ,jangan cuba hendak memperlekehkannya.

Nama Depan Dan Tengah

Contoh: Amir Hanif Abdullah. Dia menggunakan alamat emelnya sebagai amirhanif@yahoo.com iaitu nama awal dan tengah tanpa nama bapanya. Ia menunjukkan bahawa dia seorang yang sangat menghargai dirinya sendiri dan sanggup ketepikan hal orang lain demi kepentingan sendiri. Selain itu dia juga berani untuk tampil di khalayak ramai dan mengeluarkan pendapat dengan lantang.


Nama Dan Tahun

Contoh: FaraH2003@yahoo.com .Dia dikatakan seorang yang mempunyai ego yang tinggi. Pantang sesiapa yang cuba menentang pendapatnya. Selain itu dia juga tidak sukakan komitmen dalam jangka masa terdekat ini. Kewujudan tahun di akhir nama seolah olah memperlihatkan dia tidak luas pandangan.Pendek kata dia juga menunjukkan .. pegangan yang mudah berubah-ubah.

Nama Samaran

Hehheh… ramai yg suka buat email begini..Contohnya funny_girlz@yahoo.com .Dikatakan seorang yang gemar hidup dalam khalayan hingga kadangkala menyusahkan orang lain. Namun dia disukai ramai kerana sifat humor yang dimilikinya membuatkan oarang selesa berada di sisinya.Jika diasah dia boleh menjadi pemimpin dengan gaya yang tersendiri.


Nombor Dan Abjad

Contoh: wbi1208@yahoo.com. Nama diwakili dengan nombor +abjad sahaja.Ia menggambarkan seorang yang bersikap tertutup dan memerlukan masa yang agak lama sebelum mampu “membuka” dirinya kepada seseorang .Itupun jika kepercayaannya mampu diraih. Jika tidak … kirim salam sahajalah


Lepas baca ni, mungkin boleh bagi komen sejauh mana betulnya

Tuesday, June 29, 2010

Jom gi restoran McDonald....




Sedapnya! Mesti ramai yang suka. Mesti ramai yang selalu pergi Restoran McDonald.
Jom tonton video ni. Lepas tu fikirlah berkali-kali sebelum makan makanan McDonald.





Pesanan istimewa untuk Syawal Hafriz yang gemar menghabiskan larut malam di McDonald

NO MORE MCDONALD PLEASE, DEAR!!!



Monday, June 28, 2010

DUNIA ANAK 2



MESKIPUN ANAK ADALAH SEBUAH DARAH DAGING MANUSIA

BUKAN BERERTI MANUSIA BOLEH MELEPAS MAKIAN

BUKAN BERERTI MANUSIA BOLEH MENGAYUN TAMPARAN

ANAK ADALAH NYAWA TAK BERDAYA

HANYA BISA MENANGIS BILA BENTURAN KASAR MENERPANYA



MESKIPUN ANAK ADALAH ADALAH HAK SEORANG MANUSIA

BUKAN BERERTI MANUSIA BOLEH MEMPERDAGANGKAN SEMAUNYA

BUKAN BERERTI MANUSIA BOLEH MEMPERLAKUKAN SEENAKNYA

ANAK ADALAH NYAWA TAK BERDAYA

HANYA BISA MENGHIBA BILA LETIH MENYENTUH TUBUHNYA



ANAK ADALAH NYAWA TAK BERDAYA

TAK BERDAYA MELAWAN KEKERASAN BIADAB MANUSIA

TAK BERDAYA MENOLAK KEPENTINGAN PICIK MANUSIA

TAK BERDAYA LARI DARI AMUKAN AMARAH MANUSIA

TAK BERDAYA MENUTUP TELINGA DARI SUARA JAHAT MANUSIA

TAK BERDAYA MENUTUP MATA DARI PERILAKU SETAN MANUSIA



ANAK ADALAH NYAWA TAK BERDAYA

HANYA BISA MERENGEK SAAT DAHAGA TERTIMBUN DI LEHERNYA

HANYA BISA MENGHELA NAPAS BILA KALIMAT KASAR MERASUK JIWANYA

HANYA BISA TERDIAM BILA SAAT AMARAH MANUSIA MENERJANG EGONYA

HANYA BISA MENGERANG BILA PUKULAN MENGHUNJAM TULANGNYA

HANYA BISA TERISAK BILA KEKERASAN TERUS MENGITARINYA

HANYA BISA MENITIKKAN AIR MATA BILA DERITA TERUS MENDERANYA



MANUSIA YANG TERUS MENDERANYA ADALAH BUKAN MANUSIA

APAPUN ALASANNYA, HENTIKAN SEGERA SEGALA KEKERASAN ITU

KERANA ANAK BUKAN SEKEDAR DARAH DAGING MANUSIA

KERANA ANAK BUKAN SEKEDAR HAK SEORANG MANUSIA

KERANA ANAK ADALAH TITIPAN YANG KUASA

KERANA ANAK ADALAH NYAWA TAK BERDAYA


MEOW! Saya ada kucing....

Hari ni nak cerita pasal kucing. Zaman sebelum dapat anak dulu memang aku banyak bela kucing. Macam-macam nama ada. Antara yang diingat Sibuk, Efa, Pussy, Cris, RM, Comot, Tuah, Musang dan ada lagi yang namanya dah lupa. Sekarang pun masih sayang kucing, cuma tak boleh bela sebab husband tak suka. So malaslah nak gaduh-gaduh kerana kucing.

Anyway, jom baca Falsafah rezeki kucing...


Makanan kesukaan kucing ialah ikan. Tapi kucing tak pernah pun pegi memancing atau menangkap sendiri ikan di laut. Hal itu memang tak mungkin dapat dilakukannya. Justeru…untuk dapat makan ikan, apa kucing buat?? Kucing akan menggesel2kan dirinya kepada tuannya,dan cuba memanjakan dirinya kepada tuannya. Maka dengan belas ihsan dan kasih sayang tuannya, maka ia akan diberikan ikan sebagai santapannya. Begitu jugalah dengan kita ini. Untuk mendapat kehidupan yang baik, maka kita kena dekati TUAN kita. Siapa TUAN kita? Itulah ALLAH yang Maha Agung, Robb sekalian alam. Kita mesti kenali,dekati dan cubalah ‘bermanjalah’ kepada-NYA. Nescaya kelak, pasti kita akan disayangi dan dirahmati olehNya. Pastinya kita akan dikurniakan rezeki yang tidak disangka2. Jangan ingat dengan hanya kudrat, segala usaha dan susah payah kita, maka kita pasti mampu mendapatkan sebarang rezeki. Rezeki tidak akan kita dapat tanpa belas ihsan dan rahmat daripada TUAN kita. Kita tidak mungkin dapat rezeki tanpa izin TUAN kita. Lihatlah bagaimana si kucing yang dikejar dan diburu oleh tuannya kerana mencuri ikan. Walau mungkin kucing dapat ikan, tapi tuannya tidak redha, marah dan bengang padanya. Maka jika begitu jadinya… apakah ada gunanya???

Tips : Kalau nak dimurahkan rezeki, peganglah Falsafah Rezeki Kucing ini

Jom baca pula fakta tentang kucing ni....
1. Dalam hadis Bukhari-Ibn Umar radiallahuanhu meriwayatkan sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: Seorang wanita dimasukkan ke neraka, kerana mendera seekor kucing, ia tidak memberinya makan minum sehingga mati kelaparan.

2. Dalam suatu peristiwa, tatkala seorang sahabat nabi bernama Abdul Rahman bin Sakhr menemui seekor anak kucing yang sedang mengiau kerana kehilangan ibunya. Beliau yang dalam perjalanannya menuju Masjid Nabawi, berasa kasihan kepada anak kucing itu, lalu mengambil dan meletaknya dalam baju besar beliau.Sesampainya di masjid, baginda bertanya Abdul Rahman, apa dalam bajunya? Ia menjawab anak kucing yang kehilangan ibu, aku mengambilnya kerana kasihan padanya. Lalu baginda menggelarkan Abdul Rahman dengan Abu Hurairah (bapa kucing).Gelaran bapa kucing tidak sedikitpun menjejaskan maruah dan reputasi Abdul Rahman, malah inilah gelaran yang paling disukai tatkala namanya disebut, kerana nabi sendiri yang memberi gelaran itu. Selain itu juga, gelaran Abu Hurairah mengingatkan beliau kepada suatu amal soleh yang pernah dilakukannya menerusi pembelaan seekor anak kucing.

3. Suatu kajian pernah dilakukan di Universiti Atlanta di Amerika Syarikat terhadap pesakit-pesakit darah tinggi, didapati keluarga yang memelihara kucing lebih rendah tekanan darahnya berbanding keluarga yang tidak membela haiwan itu.

4. Dengkuran kucing mampu beri effect tenang kepada manusia.

Ini lagu kiucing kesukaan Tasya dan Aqash.


video

Last. Jom tengok video kucing yang cute....

Saturday, June 26, 2010

Permintaan Tasya


Foto kenangan sewaktu kelahiran Aqasyah 17.September.2008

Hampir dua minggu kini berulang-alik ke Hospital Pakar Perdana bersama anak-anak untuk bersama mama yang masih dirawat. Biasanya akan keluar jam sebelas pagi dan pulang selepas jam lapan malam. Rutin yang meletihkan dan membuat banyak kerja tergendala sebenarnya. Namun demi berada bersama mama dan tidak membuat mama berasa keseorangan di hospital, aku sanggup.

Tasya dan Aqash macam biasa, tetap gembira dengan dunia mereka tak kira di mana. Ada saja aktiviti yang mereka nak buat. Terbaru, mereka suka sangat tengok new born baby dari cermin kaca nurseri hospital. Letih ibu terpaksa dukung dua-dua sekali bila nak tengok baby. Tak kisah.... asal Tasya dan Aqash bahagia.

Terbaru juga, Tasya tiba-tiba kata: "Ibu, kakak nak baby macam tu. Ibu bagi kakak baby macam tu ya. Kakak nak sayang dia, nak jaga dia, nak kumni dia." (kumni = bahasa Tasya yang bermaksud dukung ;)

Ibu senyum dalam bimbang. Nak baby lagi satu, bukan tak teringin, tapi Dokter Awang Nila yang kendalikan kelahiran Tasya dan Aqash dah nasihatkan jangan. Tiap kali terserempak dengan ibu dia mesti akan pesan "Amy, jangan pregnant lagi"

Tambah pula, ibu sendiri tak yakin boleh handle seorang lagi baby. Tambah lagi, pengalaman dua kali masuk OT untuk lahirkan Tasya dan Aqash memang ngeri amat untuk ibu. Rasa tak sanggup nak masuk OT lagi. Recovering proses lepas pembedahan pula memang suffer amat. Ibu tak ada masa nak berpantang-pantang. Keluar saja dari hodpital dan pulang ke rumah, ibu dah uruskan segalanya. Uruskan anak, uruskan mama yang lumpuh. Sakit memang tak ada yang tahu.

Namun ibu sudah redhakan semaunya. Susah itu tak terbanding dengan penderitaan yang terpaksa mama tanggung. Alhamdulillah, Allah kurniakan ibu anak-anak yang sihat dan cerdas. Cuma untuk ada seorang lagi baby..... ibu belum sedia Tasya.

Agaknya inilah yang Dr. Awang Nila lakukan masa keluarkan Tasya dan Aqash dulu. Aduh! Ngerinya!


Thursday, June 24, 2010

SAAT DIDATANGI UJIAN.... SEBUAH RENUNGAN


KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” -Surah Al-Baqarah ayat 216


KENAPA SUSAH SANGAT UJIAN INI?

“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” -Surah Al-Baqarah ayat 286



RASA FRUST? TENSION? LEMAH SEMANGAT?

“Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman.” – Surah Al-Imran ayat 139


BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah- daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya mencapai kemenangan).” -Surah Al-Imran ayat 200 “Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk” -Surah Al-Baqarah ayat 45


APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?

“Sesungguhnya Allah telah membeli dr org2 mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka… .. -Surah At-Taubah ayat 111


KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

“Cukuplah ! Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.” -Surah At-Taubah ayat 129

ARGHHH AKU TAK TAHAN!!! AKU DAH BOSAN!!

“… ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir.” -Surah Yusuf ayat 87



Ya Allah! semoga Engkau terus memberikan aku kekuatan untuk menempuh segala ujianMu! Diriku yang kerdil.... ada waktunya tersasar tingkah.
Renungan ini untuk diriku sambil dikongsi bersama yang lain....





Tuesday, June 22, 2010

DUNIA ANAK 1


ANAK ADALAH SEBUAH KAIN SUTRA YANG BERHARGA

YANG HARUS DIBILAS DENGAN SABAR BILA TERNODA

YANG HARUS DIHALUSKAN DENGAN PENUH PERASAAN BILA KUSUT

YANG HARUS DISULAM DENGAN TEKUN BILA TERKOYAK


ANAK ADALAH SEBUAH JIWA YANG SEDANG BERKEMBANG

ANAK ADALAH SEBUAH TAMAN BUNGA YANG INDAH

YANG HARUS DISIRAM DENGAN RAJIN BILA LAYU

YANG HARUS DIBERI PUPUK TIADA HENTI BILA TIDAK TUMBUH SUBUR

YANG HARUS DISIANGI DENGAN TEKUN BILA TUMBUH TIDAK TERATUR


ANAK ADALAH SEBUAH NYAWA YANG SEDANG TUMBUH

ANAK ADALAH SEBUAH SIMFONI YANG MENAKJUBKAN

YANG HARUS DIDENDANGKAN DENGAN SYAHDU SAAT SEDANG KELABU

YANG HARUS DIMAINKAN DENGAN INDAH SAAT SEDANG LARA

YANG HARUS DIKUMANDANGKAN DENGAN SEMANGAT SAAT SEDANG MEREDUP


ANAK ADALAH SEBUAH SENI YANG SEDANG HIDUP

ANAK ADALAH AWAL SEBUAH KEHIDUPAN

AWAL KEHIDUPAN ADALAH BENTUK MASA DEPAN ANAK

JANGAN ABAIKAN RAGA YANG SEDANG TUMBUH

JANGAN KASARI JIWA YANG SEDANG BERKEMBANG

JAUHKAN KEBENCIAN DARI SENI YANG SEDANG HIDUP

JAUHKAN KEKERASAN DARI NYAWA YANG SEDANG MEKAR


ANAK ADALAH SEBUAH AWAL KEHIDUPAN

AWAL KEHIDUPAN ADALAH WARNA MASA DEPAN ANAK

JANGAN SIA-SIAKAN AWAL INI

JANGAN SAMPAI SESAL ITU TERJADI KELAK

SAAT WARNA SURAM TERLANJUR SELIMUTI MASA DEPAN ANAK

Monday, June 21, 2010

DUNIA TASYA DAN AQASH

Apa lagi yang anak-anak tahu selain daripada bermain dan bergembira. Itulah dunia Tasha dan Aqash. Tak kira kat mana, nak main jer kerja dia orang. Kat hodpital pun nak main. Mereka belum faham kalau ibu sedang sedih dan bimbang dengan keadaan mama. Mereka tak tahu kalau ibu di hospital untuk berada bersama mama.

Penat ibu sepanjang hari di hospital melayan kerenah Tasya dan Aqash. Kejap-kejap keluar bilik, berlari sana sini. Menyanyi menari. Aduh! Sampai semua staf kat wad tu kenal Tasya dan Aqash.

Bahagianya hidup dalam dunia anak-anak. Ibu usahakan untuk tetap gembira melayan kerenah kalian walaupun hati ibu menangis tiap kali melihat keadaan mama.

Anak-anakku
tangis kalian iramanya manja
rengekan menagih sejuta cinta
ketawa kalian iramanya bahagia
penawar duka penambah ceria

video

Friday, June 18, 2010

Tahniah untuk Syawal



19. Jun 2010. Hari graduasi buat Ahmad Syawal Hafriz Abdullah. Tamatlah pengajian peringkat a level di KYUEM selama dua tahu. Ogos nanti Insya Allah akan terbang ke UK.

Siapa Syawal dalam hidupku.
Dialah antara insan yang paling aku sayangi. Dialah insan yang kuasuh kubelai sejak kecil hingga dewasa. Walaupun dia bukan lahir dari rahimku, namun kasihku tak ada bezanya. Kuhabiskan sebahagian usia mudaku menjaga dan mendidiknya. Dia terlalu istimewa.

  • Lulus cemerlang dalam ujian penilaian tahap satu yang membolehkannya melompat terus ke tahun lima tanpa perlu melalui tahun empat persekolahan.
  • 5A dalam UPSR
  • 8A dalam PMR. Menerima hadiah dari al Sultan Kelantan sebagai salah seorang pelajar cermerlang negeri Kelantan.
  • 12A1 SPM. Kejayaan yang paling bermakna bukan sahaja dalam hidup syawal malah dalam hidupku juga.

Dan kini Syawal melangkah setapak lagi ke hadapan. Tonton video ini sayang. Ibu harap Awal suka.




Dan di kesempatan ini ibu nak luahkan:

Ibu sayang Awal dan masih sayang tak kira apa pun berlaku.
Ibu akan selalu doakan awal.
Ibu redhakan sebuah perpisahan
Ibu bangga menghabiskan 17 tahun bersama Awal.
Ibu bahagia mengecapi segala pengalaman bersama Awal.

Tahniah Awal! Ini masih permulaan kepada pejalanan yang panjang.
Last, ibu sentiasa sayang Awal. Sayang ibu tak berubah walau kini ada Tasya dan Aqasy dalam hidup ibu

Thursday, June 17, 2010

TQ1006 Novel Bagai Ombak Menderu



Sebuah Novel remaja terbitan Utusan Publication. Karya Amy Suzani Ainuddin
"ada waktu hidup memaksa membuat pilihan. Persimpangan di mana-mana..."

RM7 termasuk pos.

Siapa yang tak pernah menangis?

Sekarang jam 2.30 pagi. Langsung tak dapat tidur sejak pulang dari hospital jam 11.00 malam tadi. Tiba-tiba jadi rindu pada puisi. Rindu zaman aku suka menulis puisi malah mendeklamasikannya. So sajalah ujudkan posting puisi kat blog yang tak sepertinya ni. Untuk kepuasan sendiri dan sesiapa yang sukakan puisi



Saat posting ini dibuat. Air mata berlinangan. Terkenang mama yang masih di hospital.
Mama, sesungguhnya aku merinduimu!


Siapa yang tak pernah menangis
Di hujung setiap ketawa dan lupa
Siapakah di antara kita
Yang memalingkan muka
Ketika mendengar kalimah Tuhan

Banyak bakti yang dapat di beri
Sepanjang hidup yang sesingkat ini
Lautan manusia berombakkan nafsu
Kebenaran terdampar di pantai kecewa

Airmata seperti mutiara
Apakah itu rasa keinsafan
Rintihan dari hati yang rindu
Apakah itu hakikat cintamu

MAKAN!MAKAN! MAKAN!





Hari ni nak kongsi pasal makan.

FAKTA: Rahsia pemakanan ilmuwan Islam
• 1) Madu - Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Quran mengiktiraf ia ‘shifa’ iaitu penyembuh penyakit. Madu didapati berkesan untuk merawati penyakit dan boleh menghindarkan kepenatan kerja otak seperti berfikir, membaca, merancang dan bermesyuarat. Ia perlu diambil dua sudu teh (gunakan sudu plastik) pada waktu pagi dan malam.
• 2) Kismis - Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak. Adab memakannya ialah dengan mengadap Kiblat, membaca Bismillah dan selawat tiga kali diikuti doa penerang hati. Ia perlu dimakan seperti memakan gula-gula kerana dikatakan tidak berkesan jika dikunyah dan diambil satu persatu sebanyak 21 biji setiap hari.
• 3) Susu segar - Susu berguna untuk kesihatan otak, mempertajamkan ingatan, membekalkan tenaga mental dan fizikal. Susu mengandungi tiga unsur semula jadi iaitu keju, lemak dan air yang amat diperlukan untuk pertumbuhan badan dan otak. Susu yang terbaik untuk ketajaman minda ialah susu kambing, biri - biri dan lembu yang segar. Ia diminum segelas pada sebelah pagi dan malam.
• 4) Telur - Bermanfaat untuk menambah kekuatan otak, badan dan menjaga kesihatan keseluruhannya. Ahli - ahli kesihatan mengakui ia adalah makanan yang lengkap dan berkhasiat. Telur yang terbaik ialah telur ayam kampung dan yang masih baru.
• 5) Halia - Ia sangat mujarab untuk menghindar masalah lupa. Ia boleh dimakan mentah atau dibuat halwa. Halwa ialah halia yang dijadikan Dimakan sedikit saja pada waktu pagi.
• 6) Buah Delima - Mujarab untuk penerang hati seperti sabda Nabi Muhammad SAW: “Sesiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari.”

Tuesday, June 15, 2010

SEWAKTU ANAK TIDUR...



Salam semua. Sedang surfing internet, terjumpa pUla tips ni. Bagus juga untuk dikongsi rasanya. Mari sama-sama baca dan praktikkan.
Ramai ibu bapa selalu lupa untuk menasihati anak-anak ketika anak sedang tidur.
Cubalah kaedah ini....

1.setiap malam apabila anak tidur hendaklah kita wiridkan Ya Latif ke umbun2 kepalanya sebanyak yg mungkin atau memadai 100 kali.
2.membaca surah al fatehah 1 kali, alam nasyrah 1 kali
3.bercakap-cakaplah dengan anak ketika dia sedang tidur dengan menyeru kepada nama penuhnya berbinkan atau berbintikan kepada kita sebagai ibu kandung mereka. percakapan itu hendaklah berupa nasihat, pujian dan berceritalah tentang perasaan kasih sayang kerana sesungguhnya percakapan kita kepada anak yg sedang tidur itu sangatlah bekesan kepada jiwa dan rohnya.
4.apabila kita sedang berbual-bual dengan anak sewaktu dia sedang tidur kita akan lihat matanya bergerak-gerak, walaupun dia sedang tidur.
5.ayah dan ibu hendaklah selalu menyapu air lebihan wuduk yang ada pada kita misalnya air yang masih basah di tangan ke muka dan umbun-umbun anak.

"Tasya dan Aqash, dalam tidur dan jagamu doa serta kasih ibu tak pernah padam."

Monday, June 14, 2010

I'VE LEARNED


This is something yang saya suka sangat baca dan renungkan.
Hidup ini sebenarnya memang penuh dengan pelajaran dan pengajaran.

Jom baca! Mana tahu ada manfaatnya....




I’VE LEARNED…


I've learned -
that you cannot make someone love you. All you can do is
be someone who can be loved. The rest is up to them.

I've learned -
that no matter how much I care, some people just don't care back.

I've learned -
that it takes years to build up trust, and only seconds to destroy it.

I've learned -
that it's not what you have in your life but who you have in your life that counts.

I've learned -
that you can get by on charm for about fifteen minutes.
After that, you'd better know something.

I've learned -
that you shouldn't compare yourself to the best others can do
but to the best you can do.

I've learned -
that it's not what happens to people that's important. It's what they do about it.

I've learned -
that you can do something in an instant that will give you heartache for life.

I've learned -
that no matter how thin you slice it, there are always two sides.

I've learned -
that it's taking me a long time to become the person I want to be.

I've learned -
that it's a lot easier to react than it is to think.

I've learned -
that you should always leave loved ones with loving words.
It may be the last time you see them.

I've learned -
that you can keep going long after you think you can't.

I've learned -
that we are responsible for what we do, no matter how we feel.

I've learned -
that either you control your attitude or it controls you.

I've learned -
that regardless of how hot and steamy a relationship is at first,
the passion fades and there had better be something else to take its place.

I've learned -
that heroes are the people who do what has to be done
when it needs to be done, regardless of the consequences.

I've learned -
that learning to forgive takes practice.

I've learned -
that there are people who love you dearly,
but just don't know how to show it.

I've learned -
that money is a lousy way of keeping score.

I've learned -
that my best friend and I can do anything
or nothing and have the best time.

I've learned -
that sometimes the people you expect to kick you when you're down
will be the ones to help you get back up.

I've learned -
that sometimes when I'm angry I have the right to be angry,
but that doesn't give me the right to be cruel.

I've learned -
that true friendship continues to grow, even over the longest distance.
Same goes for true love.

I've learned -
that just because someone doesn't love you the way you want them to doesn't mean they don't love you with all they have.

I've learned -
that maturity has more to do with what types of experiences you've had
and what you've learned from them and less to do with how many
birthdays you've celebrated.

I've learned _
that you should never tell a child their dreams are unlikely or outlandish.
Few things are more humiliating, and what a tragedy it would be
if they believed it.

I've learned -
that your family won't always be there for you. It may seem funny,
but people you aren't related to can take care of you and love you
and teach you to trust people again. Families aren't biological.

I've learned -
that no matter how good a friend is,
they're going to hurt you every once in a while
and you must forgive them for that.

I've learned -
that it isn't always enough to be forgiven by others.
Sometimes you have to learn to forgive yourself.

I've learned -
that no matter how bad your heart is broken
the world doesn't stop for your grief.

I've learned -
that our background and circumstances may have influenced who we are,
but we are responsible for who we become.

I've learned -
that sometimes when my friends fight,
I'm forced to choose sides even when I don't want to.

I've learned -
that just because two people argue, it doesn't mean they don't love each other
And just because they don't argue, it doesn't mean they do.

I've learned -
that sometimes you have to put the individual ahead of their actions.

I've learned -
that we don't have to change friends if we understand that friends change.

I've learned -
that you shouldn't be so eager to find out a secret.
It could change your life forever.

I've learned -
that two people can look at the exact same thing
and see something totally different.

I've learned -
that no matter how you try to protect your children, they will eventually get hurt
and you will hurt in the process.

I've learned -
that there are many ways of falling and staying in love.

I've learned -
that no matter the consequences, those who are honest with themselves
get farther in life.

I've learned -
that no matter how many friends you have, if you are their pillar you will feel lonely and lost at the times you need them most.

I've learned -
that your life can be changed in a matter of hours
by people who don't even know you.

I've learned -
that even when you think you have no more to give,
when a friend cries out to you, you will find the strength to help.

I've learned -
that writing, as well as talking, can ease emotional pains.

I've learned -
that the paradigm we live in is not all that is offered to us.

I've learned -
that credentials on the wall do not make you a decent human being.

I've learned -
that the people you care most about in life are taken from you too soon.

I've learned -
that although the word "love" can have many different meanings,
it loses value when overly used.

I've learned -
that it's hard to determine where to draw the line
between being nice and not hurting people's feelings
and standing up for what you believe.
If you think you are beaten, you are;
If you think you dare not, you don't;
If you'd like to win, but think you'll lose, you're lost.

For out in the world we find success begins
with a person's faith;
It's all in the state of mind.

Life's battle don't always go
to the stronger or faster hand;
They go to the one who trusts in God
and always thinks "I can."

Sunday, June 13, 2010

40 KESILAPAN MENDIDIK ANAK


Salam. Saja wujudkan posting tips untuk sama-sama kongsi.
Menurut Pakar Motivasi Dr Hasan Hj Mohd Ali, terdapat 40 kesilapan ibubapa dalam mendidik anak-anak. Iaitu;

1) Pemilihan jodoh tanpa memperhitungkan mengenai zuriat.
2) Perhubungan suami isteri tanpa memperhitungkan mengenai zuriat.
3) Kurang berlemah lembut terhadap anak-anak.
4) Memaki hamun sebagai cara menegur kesilapan anak-anak.
5) Tidak berusaha mempelbagaikan makanan yang disaji untuk anak-anak.
6) Jarang bersama anak-anak sewaktu mereka sedang makan.
7) Melahirkan suasana yang kurang seronok ketika makan.
8) Membeza-bezakan kasih sayang terhadap anak-anak.
9) Kurang melahirkan kasih sayang.
10) Sering mengeluh di hadapan anak-anak.
11) Tidak meraikan anak-anak ketika mereka pergi & pulang dari sekolah.
12) Tidak mengenalkan anak-anak dengan konsep keadilan.
13) Tidak memberatkan pendidikan agama dikalangan anak-anak.
14) Tidak terlibat dengan urusan pelajaran anak-anak.
15) Tidak programkan masa rehat dan riadah anak-anak.
16) Tidak menggalakkan dan menyediakan suasana suka membaca.
17) Mengizinkan anak menjamah makanan @ minuman yang tidak halal.
18) Tidak tunjuk contoh tauladan yang baik di hadapan anak-anak.
19) Jarang meluangkan masa untuk bergurau senda dengan anak-anak.
20) Terdapat jurang komunikasi di antara ibu bapa dan anak-anak.
21) Tidak menggunakan bahasa yang betul.
22) Suka bertengkar di hadapan anak-anak.
23) Senantiasa menunjukkan muka masam di hadapan anak-anak.
24) Tidak Membimbing Anak-anak supaya mematuhi syarat.
25) Memberi kebebasan yang berlebihan kepada anak-anak.
26) Terlalu mengongkong kebebasan anak-anak.
27) Tidak menunaikan janji yang dibuat terhadap anak-anak.
28) Tidak menunjukkan minat kepada aktiviti anak-anak.
29) Tidak memupuk semangat membaca di kalangan anak-anak.
30) Tidak berminat melayan pertanyaan atau kemusykilan anak-anak.
31) Tidak memberi perhatian terhadap buah fikiran anak-anak.
32) Lambat memberi penghargaan kepada anak-anak.
33) Kerap Meleteri sesuatu kesilapan yang dilakukan oleh anak-anak.
34) Hukuman yang tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukan.
35) Sering mengancam dan menakutkan anak-anak.
36) Menghukum tanpa menyatakan kesalahan yang dilakukan.
37) Tidak konsisten dalam menjatuhkan hukuman keatas anak-anak.
38) Memberi nasihat yang sama kepada anak-anak.
39) Tidak tegas mendidik anak-anak.
40) Tidak menggalakkan anak-anak hidup bekerjasama.

Tasya dan Aqash, ibu cuma manusia biasa yang ada waktunya dikalahkan emosi. Namun ibu akan sentiasa cuba memberikan yang terbaik untuk kalian. Moga dewasa dalam rentak sopan.

TQ1005 Novel Remaja Tidak Sebiru Laut


Terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka.
Sebuah Novel autobiografi untuk bacaan remaja
RM4 termasuk pos

TQ1004 Novel Mulanya Perjalanan


Judul : Mulanya Perjalanan
Pengarang : Amy Suzani Ainuddin
Penerbit : KarnaDya
Genre : Novel Remaja Awal
Mukasurat : 148 halaman
Harga RM8 termasuk pos

Tiba-tiba sebak didadanya tidak lagi mampu dibendung. Sesaat itu, Fazli rasa matanya panas. Air matanya mengalir laju. Bahunya mulai bergegar menahan tangisan. Itulah tangisan yang dipendamnya sejak lebih tiga tahun dulu. Sungguh dia tak pernah mendedahkan perasaan itu kepada sesiapa pun sebelum ini.

Fazli menarik nafasnya, mencari kekuatan sebelum menyambung kembali bicaranya. "Fazli ingat masa kecil-kecil dulu, kakak pernah turun ke dalam longkang besar untuk mengambil kereta mainan Fazli yang terjatuh. Fazli juga masih ingat bagaimana kaki kakak luka kerana terpijak kaca dalam longkang itu.

TQ4002 VCD Simfoni Dikir Barat Perdana


VCD Simfoni Dikir Barat Perdana Citrawarna 2000
Diiktiraf oleh Malaysia Book of Record
RM15 termasuk pos

Mama oh Mama


Mama tersayang terpaksa di masukkan ke ICU. Rasanya sudah tidak ada air mata untuk menangisi mama. Hancur luluh hati melihat penderitaan mama. 17 tahun menderita sakit, bukan satu tempoh yang singkat. 17 tahun saya lalui segala ranjau menguruskan mama. Ternyata bukan mudah namun saya masih bersyukur kerana Allah sentiasa memberikan saya kekuatan.

Kali ini mama di ICU lagi. Sudah beberapa hari mama demam. Bila dibawa ke hodpital rupanya keadaan mama jauh lebih buruk dari yang kami jangkakan. Saat-saat begini hanya doa yang terdaya dipanjantkan. Semoga Allah selamatkan mama.

Untuk menjaga mama di ICU memang agak sulit. Malah sebenarnya mustahil dengan dua anak kecil yang tak boleh berenggang. Saya cuma berharap mama dapat segera keluar dari ICU.

Ya Allah! Suratkanlah yang etrbaik buat kami.

Thursday, June 3, 2010

Aksi Si Kecil Aqasyah

video
Aqasyah, putera kesayangan baru berusia setahun 8 bulan. Sejak kecil perkembangan Aqasyah memang cepat. Usia 9 bulan dia sudah boleh berjalan. Usia sebelas bulan dah mula menyebut perkataan. Sekarang dah pandai macam-macam. Apa kakak buat semua dia ikut. Aduh! letih ibu melayan. Tapi bahagiasangat.

Ini aksi Aqasyah nak ambil air. Kakak kata adik ketot tak sampai untuk ambil air sendiri. So Aqasyah buat ikhtiar dia sendiri. Guna basikal untuk tekan button water filter. Huh! Nasib baik ibu tengok. Tak tercapai oleh tangan, Aqasyah cuba tekan button dengan sudu pula.
Hehehe! Datuknya kata itu menunjukkan Aqasyah is using his brain. Yalah agaknya. Tapi pada ibu usaha Aqasyah tu menunjukkan dia tak mudah kalah untuk selesaikan masalah. Semoga bila dewasa pun anak ibu ini akan tetap berani dan tabah melalui kehidupan.

Ibu sayang Aqasyah dan kak Tasya!

Wednesday, June 2, 2010

TQ4001 USED VIOLIN

Violin ni sebenarnya kepunyaan seorang rakan karib. Dia minta tolong jualkan. Sejarahnya dia beli violin ni untuk kelas violin anak. Tetapi tut tut kelas violin kat sekolah tu dibatalkan kerana guru yang mengajar bertukar ke sekolah lain. So violin ni tinggal tak berusik. Its in very good condition.

Price RM350 including post

sudi mengikuti Dunia TashQash. Terima kasih...

Aksi Kenangan

Renung-renungkan....

There was an error in this gadget

Tasya and Aqash bela hamster la pulak...